Izložbe

 

Srijeda 4. rujna

18.00 Studio galerije Sv. Krševana / ex Galerija Matija

Izložba fotografija Hrvoja Polana: In memoriam

 

ANGAŽIRANI TESTAMENT
 

Hrvoje Polan napustio nas je tri-četiri mjeseca nakon što je ostavio jedno od umjetnički najuvjerljivijih i najpromišljenijih svjedočenja o balkanskim ratovima devedesetih godina, ujedno i vlastiti profesionalni i ljudski testament, koji je impresivan i u pogledu fotografskog talenta, i u pogledu umjetničke autentičnosti, i u pogledu pameti te dubine ulaženja u problem, i u pogledu društvenog angažmana.

Na Polanovim fotografijama vidimo današnje, ‘mirnodopsko’, stanje kuća, zgrada, mostova i dvoraca, nijemih svjedoka gotovo nadrealnih zvjerstava koje su ljudi činili drugim ljudima zbog etničke ili vjerske pripadnosti. Polan je te građevine – osim mosta na Drini u Višegradu i još tri-četiri građevinski impozantnija objekta – fotografirao otprilike onako kako obični ljudi, možda malo fotografski vještiji i nadareniji, mobitelima i amaterskim fotoaparatima ovjekovječuju svoje obične napuštene kuće po balkanskim selima, pa zatim te fotografije stavljaju na Facebook i šalju rodbini i kumovima preko Whatsappa i Vibera. Našao je umjetničko rješenje da krajnje uvjerljivo pokaže ‘običnost’ zločina, uklopljenost masakra u svakodnevicu i pejzaž, u živote ljudi, u podrazumijevajuće egzistencijalne okolnosti, u najšire shvaćenu – kulturu.

Jedna fotografija izdiže se nad drugima. To je unutrašnjost ruševnog Doma kulture u Pilici, tridesetak kilometara sjeverno od Zvornika u istočnoj Bosni. Ondje je Vojska Republike Srpske, uz pomoć paravojnih jedinica s obje strane Drine, ubijala Bošnjake i u ljeto 1992., i sredinom srpnja 1995., u vrijeme genocida nad zarobljenicima i civilima iz Srebrenice. Crna rupa pozornice, koja dominira Polanovom forenzički hladnom fotografijom stratišta, progutala je sve Bošnjake koji su bili zatočeni u Domu kulture u Pilici. Neki od nekažnjenih ubojica, prerušeni u obične ljude, i dalje žive u istočnoj Bosni i Srbiji.

Druga fotografija koja obilježava ovu knjigu jest ona višegradske ćuprije. To je jedina fotografija u ovom foto-eseju snimljena iz perspektive žrtve. Dramatična rekonstrukcija na granici između stvarnosti i fikcije, umjesto prigušenosti i radikalnog dokumentarizma. Premda sam autor govori da je ta fotografija nastala kao plod njegove želje da snimi drugačiju fotografiju mosta u Višegradu, njezin smisao u kontekstu drugih fotografija iz ove knjige je dublji i kompleksniji od puke potrebe da se bude autorski originalan. Ta je fotografija tu da skrene pažnju na minimalizam, običnost i ogoljenost ostalih fotografija, da ukaže na drastično zatomljenje sebe u korist teme, čemu se Polan podvrgnuo u brižljivom i umjetnički besprijekornom slaganju ovog uzbudljivog, uznemirujućeg i iznutra koherentnog mozaika, da suptilno poruči da se ova priča možda mogla ispričati i na neki drugi način, ali da on, Polan, nije mogao krenuti drugim putem mimo onog kojim je krenuo i koji je, na kraju, svladao. Znam ja i drukčije, umijem atraktivnije i raskošnije, kao da govori višegradskom fotografijom, ali tašti poriv za dokazivanjem umijeća i za fasciniranjem drugih naprosto mora umrijeti pred kućom u kojoj je u sat vremena ubijeno pet stotina ljudi. U suočenju s tom vrstom zla neukusno je i kontraproduktivno posezati za naglašavanjem sebe, za efektima i trikovima, za gomilanjem simbola i značenja, za uskličnicima i parolama.

Tome nas, između svega ostalog, uči ovaj ciklus fotografija Hrvoja Polana. Njegova je knjiga po tom nauku jedinstvena i neprocjenjivo važna. Polan nam je, ukratko, u ‘Iza sedam logora’ ostavio djelo svjetske relevantnosti i neprolaznog značaja.

I otišao.

 

 

(Ivica Đikić, Novosti)